Spisak i pretraga ove kategorije Novi prilog u ovoj kategoriji Polazna strana

140    Apostol Pavle   (Н.Н., 15.12.2003 23:22:59)

  Поштована господо,
Имам једно питање о апостолским деловима, у апостолским деловима се описива како свети апостол павле постаде од савла павле, како христус нјега изабера! Али кад се читаду апостолска дела ту се налазе парадокси, и зато би вас замолијо да ми објазните како се то правилно тумачи, хвала!

Ево Парадоксона:

Ап.дела 9:7
"А људи који иђаху с њим стајаху и чуђаху се, јер чујаху глас а не виђаху никога."

--> ту се каже како су лјуди који су били са апостол павлетом чули глас а никог невидише.

Том супротно стоји
Ап.дела 22:9
"А који беху са мном видеше светлост и уплашише се; али не чуше глас који ми говораше."

--> то је парадокс јел ту се каже како су људи који су били са апостолом павлетом видели светлост али нису чули глас, сначи скроз обрнуто.

Још један Парадокс:

Ап.дела 9:6
"А он дрхћући од страха рече: Господе! Шта хоћеш да чиним? И Господ му рече: Устани и уђи у град, па ће ти се казати шта ти треба чинити."

Ап.дела 22:10
"А ја рекох: Шта ћу чинити, Господе? А Господ ми рече: Устани и иди у Дамаск, и тамо ће ти се казати за све шта ти је одређено да чиниш."

Ту се каже како је христос посло апостола павлета у дамаск, да му ђе се так тамо казати, шта је његов задатак.

Том супротно стоји
Ап.дела 26:14-20
14. А кад ми сви падосмо на земљу, чух глас где говори мени и казује јеврејским језиком: Савле! Савле! Зашто ме гониш? Тешко ти је противу бодила праћати се.
15. А ја рекох: Ко си Ти, Господе? А Он рече: Ја сам Исус, ког ти гониш;
16. Него устани и стани на ноге своје; јер ти се зато јавих да те учиним слугом и сведоком овоме што си видео и што ћу ти показати,
17. Избављајући те од народа јеврејског и од незнабожаца, којима ћу те послати,
18. Да им отвориш очи да се обрате од таме к виделу и од области сотонине к Богу, да приме опроштење греха и достојање међу освећенима вером мојом.
19. Зато, царе Агрипа! Не бих непокоран небеској утвари;
20. Него најпре онима који су у Дамаску и у Јерусалиму, потом и по свој земљи јеврејској, и незнабошцима проповедах да се покају, и да се обрате к Богу чинећи дела достојна покајања.

---> ту христоц одмах учи апостола павлета, шта је његов задатак.

И још ми је нешто нејасно:

У Ап.дела 9 и у Ап.дела 22 се учи како је само апостол павле бијо обухватен од светла и пао на земљу.

Ап.дела 9
3.А кад беше на путу и дође близу Дамаска, уједанпут обасја га светлост с неба,
4. И паднувши на земљу чу глас где му говори: Савле! Савле! Зашто ме гониш?

Ап.дела 22
6. А кад иђах и приближих се к Дамаску, догоди ми се око подне да ме уједанпут обасја велика светлост с неба.
7. И падох на земљу, и чух глас, који ми говори: Савле! Савле! Зашто ме гониш?

Том супротно стоји Ап.дела 26, где се учи како су сви и пратници апостола павлета били обухвађени са светлом, и пали на земљу.

Ап.дела 26:13-14
13. У подне, царе, видех на путу с неба светлост већу од сијања сунчаног, која обасја мене и оне што иђаху са мном.
14. А кад ми сви падосмо на земљу, чух глас где говори мени и казује јеврејским језиком: Савле! Савле! Зашто ме гониш? Тешко ти је противу бодила праћати се.

Са поштовањем,
Н.Н.



Odgovor:

Pokusacu najpre da ti pojasnim u vezi Dela 9:7 i 22:9. Iako izgleda paradoksalno, dubljom analizom moze se doci do jednog logicnog odgovora. Napisacemo oba stiha da bi smo ih lakse analizirali:

Dela 9:7 - "A ljudi koji idjahu s njim stajahu i cudjahu se, jer cujahu glas a ne vidjahu nikoga."
Dela 22:9 - "A koji bijahu sa mnom vidjese svjetlost i uplasise se; ali ne cuse glasa koji mi govorase."

Prvo sto zelim da pokusam da ti objasnim tice se njihovog cuvenja glasa - da li su ga oni culi ili ga nisu culi. Da bih ti ovu stvar objasnio moram te malo zamarati grckim jezikom, jer znas da je Novi Zavet originalno pisan na starogrckom koine jeziku. Glagol "cuti" na starogrckom se kaze "akouo" i on se moze odnositi ili na mogucnost usiju da cuju zvuk (to je slucaj u Mateju 11:15 i 13:15 gde se upotrebljava ova rec) ili na sposobnost uma da razume ono sto cuje. (U Marku 4:33 kaze se da je Isus govorio ucenicima "koliko mogahu slusati" - Isus je govorio razumljivo ali njihov um nije mogao razumeti price koje je Isus govorio; druga upotreba je u 1. Korincanima 14:2 gde se kaze da "niko ne slusa onoga" koji govori jezike, sto ce reci da osoba koja govori te jezike, govori ih tako da ih svi cuju ali um osoba oko nje nije u mogucnosti da ih razume). U Delima 9:7 rec za glas je "phones", ta rec je u genitivu sto znaci da su Pavlovi saputnici culi samo zvuk glasa ali nisu razumeli sta je receno; dok u Delima 22:9 rec za glas "phonen" je u akuzativu i to u negativu i to znaci da oni nisu culi glas dovoljno jasno da bi ga razumeli.

Da sumiram. Izraz "ne cuse glasa" odnosi se na sposobnost razumevanja onoga sto se cuje a ne na to da oni uopste nisu culi neki zvuk. Culi su glas ali nisu razumeli na onaj nacin na koji je apostol Pavle razumeo.

Sto se tice tvog drugog pitanja vezanog za svetlost, mozda je ono lakse za objasniti od onog prvog. Dela Apostolska 9:3-4 i 22:7-9 ne iskljucuju ono sto je zapisano u Delima 26:13-14 da su svi bili obuhvaceni tom svetloscu. Luki ocigledno nije bilo vazno da u prva dva izvestaja iznese da su i ostali bili obuhvaceni tim svetlom, vec mu je bilo vaznije ono sto se desavalo sa apostolom Pavlom, jer je to bilo najcudesnije sto je od Savla postao Pavle. Sigurno je da su svi bili obuhvaceni svetloscu jer u Delima 22:9 kaze se da su videli svetlost, ali nisu videli i culi Onoga koji se otkrio apostolu Pavlu iz tog svetla, u tome je razlika.

Na kraju zelim da pokusam da odgovorim na tvoju nedoumicu oko toga da li je Isus odmah ucio Pavla sta treba da radi ili je Pavle otisao kod Ananije i tek mu je onda bilo receno. Najlogicniji odgovor je da ako spojimo ono sto je receno u devetoj glavi i ono sto je receno u 26. dobicemo potpunu sliku onoga sto je Isus rekao Pavlu tom prilikom. To je kao cetiri Jevandjelja; svako nam daje i slicne i razlicite informacije a sve one nam daju potpuniju sliku zivota i rada Isusa Hrista. To je kao slagalica, slazu se delovi dok ne dobijes celu sliku. Jevrejski nacin razmisljanja, jer apostoli su bili Jevreji, je da ne moraju da se kazu uvek sve stvari vec stvari koje su vazne za tu priliku. Primer je rodoslov u Mateju 1 gde nisu svi Isusovi preci nabrojani. To mozes videti kada uporedis ovaj rodoslov sa drugima koji se nalaze u 1. Mojsijevoj, Dnevnikovoj i dr. Mateju nije bilo vazno nabrojati sve pretke Isusove vec je zeleo da stvori vezu izmedju Avrama, Davida i Isusa, zato sto ce po Starom Zavetu u Avramu biti blagoslovena sva plemena na zemlji, a od "koljena Davidova" ce doci Mesija. Time je Matej prikazao da je Isus proreceni Mesija.

Nadam se da sam uspeo da odgovorim na tvoja pitanja. Nastavi da istrazujes i dalje tako duboko Sveto Pismo i znaj da ce te Bog blagosloviti znanjem o svetim stvarima, a takodje znaj da ce te to proucavanje pribliziti Isusu Hristu Spasitelju.

MDJ