Spisak i pretraga ove kategorije Novi prilog u ovoj kategoriji Polazna strana

52    Brak   (Anonimni posetilac, 19.2.2002 8:10:58)

  Dakle zeniti se ili ne? Ako je covek ne ozenjen a opet nema lepu sluzbu Gospodu i njegova dela nemaju svedocanstva Svetog Duha, vec puku umisljenost i gordost znanja bez osvedocenja u Duhu dela Gospodnjeg. Da li ce takav navodno da pojacava svoju sluzbu prihvatajuci za sebe celibat i sam sebi braneci zenidbu? To vazi i za Vas gospodo mladi teolozi. Tema je iz Vasih stihova pod nazivom: celibat - sto smatram da uopste i nije dovoljno primeren naziv za finesu koje nam daju isti ti stihovi. Kole



Odgovor:

Zajednicu muskarca i zene je osmislio Bog. Tako smo, na neki nacin, ograniceni stvaranjem, jer imamo potrebu za “drugom polovinom”. Kada je stvorio coveka, muskarca, Bog je rekao: “I rece Gospod Bog: nije dobro da je covjek sam; da mu nacinim druga prema njemu.” (1.Mojsijeva 2:18). Tako je stvorena Eva, posto je, kako jasno stih govori, Bog (a ne Adam) video da nije dobro da je covek sam. Ovaj odnos je nesto sto je Bog namenio coveku ne samo u ovim uslovima greha, vec i u idelnim uslovima. Kao takav ovaj odnos je trebalo da bude i ostane svet.

Kada ovo uzmemo u obzir tesko da mozemo reci da sluzba Bogu nece imati svedocanstvo Svetog Duha samo zato sto je covek (ili zena) odlucio da se ozeni (ili uda), jer je te mehanizme u nas ugradio sam Bog. Mnogi ljudi u Bibliji jos kako imaju svedocanstvo Svetog Duha o svojoj sluzbi bez obzira sto su bili ozenjeni. Na primer, Pavle, kada je branio svoje apostolstvo, u pismu Korincanima izmedju ostalog kaze: “Eda li nemamo vlasti sestru zenu voditi, kao i ostali apostoli, i braca Gospodnja, i Kifa? Ili jedan ja i Varnava nemamo vlasti ovo ciniti?” (1.Korincanima 9:5,6). I za Petra (Kifu, kako glasi aramejska varijanta njegovog imena) i za ostale apostole, kao i Hristovu bracu imamo svedocanstvo Pisma o prihvacenosti njihove sluzbe Gospodu. To sto je Pavle izabrao drugacije ne znaci da njihova sluzba nije dobra.

Medjutim, trebalo bi da se podsetimo jos nekih Pavlovih reci iz iste ove poslanice kada je pisao o odnosima u braku. “A za ono sto mi pisaste: dobro je covjeku da se ne dohvata do zene: ali zbog kurvarstva svaki da ima svoju zenu, i svaka zena da ima svojega muza; … Ali ovo govorim po svjetu a ne po zapovijesti; jer hocu da svi ljudi budu kao i ja; ali svaki ima svoj dar od Boga: ovaj dakle ovako a onaj onako. A neozenjenijem i udovicama velim: dobro im je ako ostanu kao i ja sto sam. Ako li se ne uzdrze, neka se zene i udaju; jer je bolje zeniti se negoli upaljivati se.” (1.Korincanima 7:1,2,6-9). Pavle nije bio ozenjen i zeleo je da svi budu kao i on, ali nije govorio o tome kao o moranju, vec kao o izboru. Takodje kaze da svako ima svoj dar i da prema njemu i treba da se upravlja. Govori i o tome da ne treba po svaku cenu zeleti ostati sam, jer to moze da ima lose posledice. Bolje je ozeniti se ili udati, nego ciniti kurvarstvo.

Nesto malo kasnije, u ovom poglavlju, Pavle kaze i zasto bi, ipak, on to voleo da svi budu kao i on. “A ja hocu da ste vi bezbrizni. Ko je neozenjen brine za Gospodnje, kako ce ugoditi Gospodu; a koji je ozenjen brine se za svjetsko, kako ce ugoditi zeni. Drugo je zena, a drugo je djevojka. Koja je neudata brine se za Gospodnje, kako ce ugoditi Gospodu, da bude sveta i tijelom i duhom; a koja je udata brine se za svjetsko, kako ce ugoditi muzu. A ovo govorim na korist vama samijem, ne da vam nametnem zamku na vrat, nego za lijepu i pristojnu sluzbu Gospodu bez smetnje.” (1.Korincanima 7:32-35). Onaj ko ima supruznika je duzan da, osim o sebi, brine i o njemu, a narocito o deci koja se mogu roditi u tom braku, tako da brine za “svjetsko”. Sa druge strane, onaj ko je sam moze sve svoje snage usmeriti u sluzbu Bogu. A Pavle je sve ovo pricao da bi iz toga mogla da se izvuce korist, a ne da sami sebe opteretimo necim sto ne moramo nositi. Ko bi da sluzi moze se opteretiti supruznikom, a onaj ko u sluzbi nema supruznika mozda ce se “upaljivati”. Ove reci su i napisane zato da bi svako procenio svoje mogucnosti i na osnovu njih delovao. Univerzalnog pravila, dakle, nema. Samo su date osnovne smernice. Pavle nije sebe smatrao svetijim zato sto je neozenjen za razliku od svojih “kolega” apostola. I ozenjen i neozenjen moze da ima lepu i pristojnu sluzbu u Gospodu.

Dragan Krsic